Czekamy na pogodę

Prognoza meteo.pl 2017-06-05

Od dwóch tygodni wszystko jest przygotowane do startu, załogi podporządkowały swoje codzienne obowiązki i wyczekują tylko hasła do zjawienia się w miejscu na Polu Mokotowskim, sprzęt badawczy wielokrotnie przetestowany, podobnie jak i transmisja danych do Internetu. I od trzech tygodni co 6 godzin analizujemy prognozy pogody i czekamy na sprzyjające warunki meteorologiczne.

Planowany lot misji balonowej BALLOON-SCI-ART-GALLERY jest jednym z najtrudniejszych do realizacji ze względu na ograniczenia lotów nad Warszawą i   przelotem w merytorycznie  zaplanowanym i rygorystycznie wyznaczonym korytarzu. Wyznaczona trasa prowadzi z Pola Mokotowskiego nad ścisłym centrum Warszawy i dalej w kierunku Nowego Miasta i Cytadeli. Pozwoli to pokazać naprawdę fantastyczne obszary miasta nieznane z Ziemi.

Ale tak samo precyzyjny musi być kierunek wiatru, który będzie niósł balony z załogami i sprzętem. 

Wymagane parametry: odpowiedni precyzyjny i stały  kierunek 180-200 stopni (z południa), stabilne i niezmienne w czasie warunki przynajmniej przez 5-6 godzin, utrzymywanie się tego samego kierunku wiatru nie tylko nad Ziemią, ale i na wysokości 610 m., prędkość wiatru  w zakresie 4-5 m/s (aby nie zawisnąć nad miastem), temperatury powietrza do 25 C, brak występowania nad miastem silnych wstępujących prądów nagrzanego powietrza i oczywiście brak przewidywanych nawet drobnych opadów. A na dodatek wymagane czynniki muszą wystąpić w wąskim oknie czasowym w godz. 18-21 czasu środkowoeuropejskiego.

Takie warunki niestety dotąd nie wystąpiły. Ale jesteśmy nieustępliwi. Wykonanie lotu nad Warszawą na zaplanowanej trasie staje się więc wyzwaniem większym niż lot nad Tatrami, ale też nie jest to lot zwyczajny i przewidywalny.

Obok przykładowy meteogram z prognozą pogody: z dnia 5.06 na trzy następne dni. Zaznaczono okna czasowe 18-21, a obok - oczekiwane przez nas parametry, przede wszystkim bezwględnie wymagany kierunek wiatru. Niezwykle ważna jest również jego stabilność - po to aby nagle nie zboczyć z planowanej trasy czy wręcz nie polecieć z powrotem, nad Okęcie...

Czekamy więc, a wytrwałość jest jednym z elementów prawdziwej wyprawy.